לימודי חוץ

סייעות בגנים וחינוך מיוחד

לימודי חוץ

 

סייעות  בגנים וחינוך מיוחד.  

תכנית לימודים לקורס סייעות גני ילדים ובתי ספר כיתות א'-ב' חינוך מיוחד.

מספר שעות לימוד בקורס: 270  עיוני [250 + 20 הנחייה ויעוץ], 100 מעשי. סה"כ – 370 שעות.

. מתכונת הלימודים – פעמיים בשבוע בשעות הערב.                    

 

תורת גן. הגן כמסגרת חינוכית. 8 שעות הנחות יסוד בעבודה בגן- תולדות גן הילדים במדינת ישראל, חוק לימוד חובה, הכרת חוזרי מנכ"ל של משרד החינוך. תפיסות ואידיאולוגיות חינוכיות, תפיסת תפקיד הסייעת כחלק אינטגראלי מצוות הגן.  

פסיכולוגיה התפתחותית. עקרונות ההתפתחות. 30 שעות ארבע תחומים. גישות פסיכולוגיות: התפתחות פרויד, אריקסון, מאהלר, ויניקות, בולבי, פיאז'ה, אדלר,  

מבוא להוראה. תכנים ותחומי דעת בגן. 70 שעות.  

א' - תכניות :1.לקראת קריאה וכתיבה בגן- 2. פיתוח וטיפוח חשיבה מתמטית- 3.ספרות ילדים-; 4.חינוך מוזיקלי ומוטורי-;5 הוראה השפה העברית בכיתות א'-ב' –6 חגים ומועדים –.7. פעילות ילד בגן ובביה"ס. המשחק ומשמעותו. סוגי משחק. פעילות יצירתית יוצרת-  

שימוש במחשב. 20 שעות  

דרכי עבודה בגן. דידקטיקה. 20  שעות דרכי וסוגי למידה,  עקרונות תכנית עבודה ייחודית. עקרונות תווך  

מבוא לחינוך מיוחד. התמודדות עם קשיי התפתחות. 25 שעות  

ארגון הסביבה החינוכית. 15 שעות  ארגון זמן וסדר היום, חינוך להרגלים, תהליך הגמילה.  מבנה הגן וחלוקתו למרכזי פעילות, עקרונות לארגון ועיצוב הסביבה החינוכית. חצר הגן.  

צוות הגן. תקשורת. 20 שעות פיתוח מיומנויות אישיות התורמים לעבודת הצוות, התמודדות עם קונפליקטים, קבלת החלטות, דימוי עצמי, העצמה אישית ומקצועית, אתיקה מקצועית. תקשורת בין אישית, עבודה עם הורים.  

 

אורך חיים בריא ופעיל בגן. 10 ש"ש מחלות ילדים, הזנה נכונה. הארוחה כהזדמנות לחוויה ולמידה.  

בטיחות. 5שעות כללים לאחסון חומרים רעילים. כללי בטיחות של אוכל. כללי בטיחות בפנים ובחוץ.   

הבסיס החוקי- משפטי של העבודה בגן- 5ש"ש דיני עבודה. הסייעת כנותנת שירות. הכרת חוזרי מנכ"ל של משרד החינוך ומרכז השלטון המקומי.  

הצגת פרויקטים. סיכום. משוב. 5 ש"ש   

הנחייה  וייעוץ – 20 שעות.  

 שעות לימוד מעשי. 100 שעות  

  תצפיות, ניתוחים, דיונים ותיעוד בעיבוד רפלקטיבי סיטואציות חינוכיות שונות לפי הנושאים הבאים: • שימוש בגישות חינוכיות ופסיכולוגיות מותאמות התפתחות. • ניצול סיטואציות מזדמנות ללמידה. • יתרונות וחסרונות של תצפיות (סגורה, פתוחה ומשתתפת). בחירת תצפית. • אסטרטגיות שונות לתיעוד תצפיות. תיאור ופרשנות.  

הדבר מתבטא בפעילויות הבאות: מפגש, שיעור, פעילות יצירתית יוצרת, פעילות סנסו-מוטורית ומשחקים שונים בפנים ובחוץ (סוגי משחק).   טיפוח התחום הרפלקטיבי באמצעות משוב,  שיחות קבוצתיות ופרטניות.  

 

 *פתיחת הקורס מותנית במספר הנרשמים.     

 

 

למידע נוסף : • מוטי חכמון -   | 04-8181312054-4368827 motih@adm.telhai.ac.il